Το κεφάλαιο "Κύματα" ξανά στην εξεταστέα ύλη


Πριν κάποια χρόνια, 1 Σχολικός Σύμβουλος και 3 Καθηγητές διαμαρτυρηθήκαμε, με επιστημονικά επιχειρήματα, στο Υπουργείο Παιδείας και στο ΙΕΠ ότι το πανελλαδικά εξεταζόμενο κεφάλαιο «Κύματα» της Φυσικής Γ΄ Λυκείου, έτσι όπως ήταν γραμμένο στο σχολικό βιβλίο, δεν ήταν απλώς λανθασμένο αλλά μια επιστημονικοφανής απάτη.
Επειδή όμως τα "Κύματα" είναι κεφαλαιώδης έννοια για την Φυσική, θεωρήσαμε ότι το κεφάλαιο δεν έπρεπε να βγει από την ύλη, αλλά να διορθωθεί άμεσα. Οπότε προσφερθήκαμε να το διορθώσουμε.

Όμως οι κομματικοί αρμόδιοι Α του ΙΕΠ, αντί να δρομολογήσουν ταχύτατες διαδικασίες διορθώματος, απλά πέταξαν έξω ολόκληρο το κεφάλαιο και γλίτωσαν πολύ κόπο. Κατά βάθος ίσως να μην καταλάβαιναν ούτε γιατί τα κύματα είναι θεμελιώδης έννοια ούτε γιατί όπως είναι γραμμένα στο σχολικό ήταν μια απάτη. Απλά έβγαλαν το κεφάλαιο.

Μετά πέρασε ο καιρός και στις θέσεις των κομματικών του κόμματος Α ήλθαν οι κομματικοί του κόμματος Β. Χωρίς να εξετάσουν γιατί οι κομματικοί Α έβγαλαν από την εξεταστέα ύλη το κεφάλαιο «Κύματα» του σχολικού βιβλίου, το ξανάβαλαν μέσα όπως ακριβώς ήταν, αφαιρώντας τυπικά μια μόνο σχέση, η οποία ουσιαστικά ξανατρύπωσε με διάφορες ασκησιοεφευρετικές αλχημείες.

Η γεύση που προσωπικά μου έμεινε είναι ότι ούτε οι κομματικοί Α που έβγαλαν το κεφάλαιο ούτε οι κομματικοί Β που το ξανάβαλαν κατάλαβαν ποτέ τι συμβαίνει, μιας και το μόνιμο ζητούμενό τους μάλλον είναι η «καρέκλα» και όχι το Δημόσιο Σχολείο.

Η «καρέκλα» όμως συνδυάζεται άριστα με το γεγονός ότι ο μοναδικός πλέον σκοπός του δημόσιου σχολείου (από το δημοτικό ξεκινώντας) δεν είναι η γνώση, αλλά το να περάσουν τα παιδιά τις τάξεις όσο πιο γρήγορα και ανώδυνα και μέσα στα χάδια και στις αστρονομικής κλίμακας βαθμολογίες, ώστε να μπουν τελικά στο πανεπιστήμιο με κάθε θυσία.
Χωρίς σεβασμό και προσόντα προς τις σχολές που δηλώνουν (Φυσικά τμήματα, Μαθηματικά τμήματα κλπ), χωρίς κόπο και χωρίς καμιά υποχρέωση, αλλά μόνο με αναφαίρετα κατοχυρωμένα εξορισμού δικαιώματα από όλα και για όλα.
Θα ήταν μάλιστα πολύ επιθυμητό σε πολλούς αν έκλεινε το σχολείο και με μια ηλεκτρονική αίτηση προς το Υπουργείο Παιδείας έρχονταν στο σπίτι τα χιλιάδες βραβεία και τα μύρια αριστεία και τα απολυτήρια και οι τίτλοι και τα πιστοποιητικά των πολύ πετυχημένων ανύπαρκτων σπουδών των παιδιών.
......

Σε αυτό το όμορφο περιβάλλον λοιπόν κανείς μα κανείς δεν διαμαρτυρήθηκε για το ότι τα λανθασμένα «Κύματα» του σχολικού βιβλίου ξαναμπήκαν στην εξεταζόμενη ύλη. Ούτε για το ότι κάποτε χαλούσαν και από φέτος ήδη ξαναχαλούν τη σκέψη των παιδιών, τα οποία και θα ξανασυναγωνιστούν σε μια επιστημονικοφανή απάτη.


Αλλά δε βαριέσαι αδελφέ...
Όλοι σχεδόν οι εμπλεκόμενοι συνήθισαν πια στο λάθος.
Οι πιο πολλοί καθηγητές το διδάσκουν ως σωστό, το δέχονται ως σωστό, το διαχειρίζονται ως ανέκαθεν σωστό, παράγουν με το τσουβάλι λανθασμένες ασκήσεις ως σωστές και δεν εξετάζουν καν τα όσα ασυνάρτητα διδάσκουν στα παιδιά. Αναπαράγουν το λάθος σχεδόν μηχανικά. Λες και ξέχασαν...
Από την πλευρά τους τα παιδιά συνήθισαν να μην σκέφτονται ή αν πάνε να σκεφτούν συνήθισαν να τα σταματάνε, γιατί ο στόχος δεν είναι η γνώση ή η ποιότητα της σκέψης και του συλλογισμού, αλλά συνταγές για την είσοδο στο πανεπιστήμιο.

Αν λοιπόν οι φετινοί θεματοδότες αγγίξουν το κεφάλαιο «Κύματα» ως θέμα Γ ή Δ είναι σχεδόν σίγουρο ότι τα παιδιά θα εξεταστούν όχι απλώς σε λανθασμένο θέμα, αλλά σε μια επιστημονικοφανή απάτη, όπως έγινε το 2017.

Το «παιχνίδι» και τότε και τώρα είναι στημένο και οι λανθασμένες απαντήσεις θα γίνουν κοινά αποδεκτές ως σωστές και μάλιστα με τις ευλογίες του Υπουργείου Παιδείας. Και οι βαθμολογητές θα σκύψουν πάλι το κεφάλι και θα διορθώσουν το λάθος ως σωστό.
Ίσως αν υπήρχε Εισαγγελέας- Φυσικός κάτι να γινότανε...
............................
............................................
Το 2017, αμέσως μετά τα θέματα Φυσικής πανελληνίων εξετάσεων έδωσα τις αντιρρήσεις-διαμαρτυρίες μου στη δημοσιότητα.
Το θέμα Γ ήταν επιστημονικά απαράδεκτο, αλλά θεωρήθηκε από όλους ως σωστό και ως σωστό διορθώθηκε.

Αλλά ποιος νοιάστηκε για τις ευθύνες; Η «δουλειά» να γίνεται.... Στις σχολές να περάσουν τα καημένα τα παιδάκια όπως όπως, να βολευτούνε αυτά, να βολευτούμε εμείς, να βολευτούνε οι γονείς και οι κομματικοί ... και δε βαριέσαι αδελφέ. Ας τα βγάλουν πέρα οι επόμενοι, στο πανεπιστήμιο. Εμείς γλιτώσαμε...


Ας ξαναθαυμάσουμε το θέμα του 2017 και ας ετοιμαστούμε για μια από τα ίδια τον Ιούνιο, αν αγγιχτούν τα «Κύματα» ως Γ ή Δ θέμα.
Ως θέμα Α ή Β ίσως γλιτώσει η κατάσταση....
 
 
 
 
 
17 Φεβρουαρίου 2023
 
 



Θέμα Γ Φυσικής πανελλαδικων 2017.pdf

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέματα Φυσικής (β΄ τόμος): Κύματα

Γνώμη προς θεματοδότη της πανελλαδικής εξέτασης Φυσικής 2024

Θέματα Φυσικής (α΄ τόμος): Ταλαντώσεις