"Γυμνή ξαπλωμένη γυναίκα" του Πικάσο

 

Το δημοφιλές έργο του Πικάσο «Γυμνή ξαπλωμένη γυναίκα» ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 1932. Δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια των πιο δημιουργικών χρόνων της καριέρας του καλλιτέχνη και απεικονίζει την ερωμένη και μούσα του Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ. 
 
Ο Ισπανός ζωγράφος συνάντησε για πρώτη φορά την Βαλτέρ στο Παρίσι το 1927, όταν εκείνη ήταν 17 χρονών κι εκείνος παντρεμένος με την πρώτη του σύζυγο Όλγα, μια Ρωσο-Ουκρανή χορεύτρια. Η Βαλτέρ γρήγορα έγινε πηγή της έμπνευσής του και μούσα του Πικάσο σε μερικά από τα πιο γνωστά του σχέδια και γλυπτά.
Η Όλγα δεν ξέρω τι απέγινε...
.....
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο οίκος Sotheby's, που έβγαλε σε δημοπρασία τον πίνακα «Γυμνή ξαπλωμένη γυναίκα», ο Πικάσο λειτουργούσε καινοτόμα «στην ιστορία της γυμνής φιγούρας με την απεικόνισή της να ξαπλώνει σε έναν εξαιρετικά αφηρημένο χώρο, αναδεικνύοντας τη μορφή της φιγούρας της με πινελιές γονιμότητας, σεξουαλικότητας και χάρης».

Εξάλλου, η επικεφαλής της Ιμπρεσιονιστικής και Μοντέρνας Τέχνης του οίκου κα Έλενα Νιούμαν περιέγραψε το "Γυμνή ξαπλωμένη γυναίκα" ως ένα «πρωτοποριακό κι εξαιρετικά αισθησιακό έργο».

Τέλος η υπεύθυνη πωλήσεων του οίκου Sotheby's, η κα Μπρουκ Λάμπλεϊ, δήλωσε πως
ο συγκεκριμένος πίνακας του 1932 υπήρξε μία «βαθιά λυρική ωδή στην επιθυμία του καλλιτέχνη για τη Μαρί-Τερέζ (…). Το πορτρέτο συνεχίζει να μαγεύει καθώς αποτυπώνει τέλεια τη μούσα του Πικάσο ως την απόλυτη έκφραση της ιδιοφυΐας του»

Ο πίνακας έγινε ανάρπαστος για 67,5 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΔΟΛΑΡΙΑ (!!!)
....
.......

ΔΙΑΒΑΣΑ μια καρότσα βιβλία Φυσικής και Μαθηματικών, εισαγωγικά και προχωρημένα. 
 
ΞΟΔΕΨΑ πολύ χαρτί λύνοντας εξισώσεις και κάνοντας υπολογισμούς. 
 
ΜΕ ΠΑΜΠΟΛΛΑ ξενύχτια και κόπο ατέλειωτο προσπάθησα να διευκρινίσω μέσα μου και τελικά κατάλαβα κι άρχισα να χρησιμοποιώ (με ανταμοιβή την σωστή πρόβλεψη) έννοιες βαριές, αυστηρότατες και συνεπέστατες συλλογιστικά.
 
ΕΙΔΑ νόμους παντοδύναμους, που κινούν δισεκατομμύρια διαφορετικές υπάρξεις και σχηματισμούς στο Σύμπαν, να μπαίνουν σε μια δυο σειρές με πανίσχυρα μαθηματικά σύμβολα.

ΚΑΙ ΠΑΡΟΛΑ ΑΥΤΑ, βλέποντας τον πίνακα, ούτε που κατάλαβα ότι πρόκειται για ένα αισθησιακό έργο και ότι απεικονίζει την ερωμένη του Πικάσο, τη Μαρί Τερέζ, γυμνή και ξαπλωμένη νωχελικά. Να πω ότι μαγεύτηκα από το έργο, θα είναι ψέματα.
 
Επίσης δεν πήρα καν χαμπάρι ότι ο "καλλιτέχνης" αγαπούσε τόσο πολύ την Μαρί, ώστε αποτύπωσε την ερωτική του λαχτάρα γι αυτήν με ένα κακοποιημένο ελλιπές χταπόδι ανεβασμένο σε ένα τραπέζι ( ; ) και έχοντας μάτια σα καραβίδα (ή μήπως είναι αισθησιακά βυζιά;) και στα πλοκάμια του ένα αναποδογυρισμένο κεφάλι τύπου Ποπάϋ χωρίς πίπα.

Εντάξει, δεν καταλαβαίνω και πολλά από όσα γίνονται γύρω μου. Αλλά μετά από τόσο διάβασμα το να μην αντιληφθώ ότι στον πίνακα είναι γυμνή και ξαπλωμένη η Μαρί Τερέζ και να βλέπω χταπόδια, δε το περίμενα.
 
Ίσως εγώ μόνο να μην καταλαβαίνω τι συμβαίνει πια με την τέχνη. 
Ίσως η τέχνη πλέον να γίνεται για να ΜΗΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ τι θέλει να πει ο "καλλιτέχνης", αλλά να ΠΙΣΤΕΥΕΙΣ αδιαμαρτύρητα όσα σου λέει αυτός ή οι "ειδικοί" που βρίσκονται από πίσω του και διαχειρίζονται κάθε είδους ματαιοδοξία, φτάνοντας σε τσεπώματα ακόμη και εκατομμυρίων δολαρίων.
Ίσως πρέπει να επαναλαμβάνεις μηχανικά όσα σου λένε οι "ειδικοί", ακόμη κι αν δε βλέπεις αυτά που λένε, για να λογίζεσαι βαθιά μορφωμένος, με υψηλή κουλτούρα και με αξιόλογη πολιτιστική άποψη.
 
 
 
Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2023
 





 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέματα Φυσικής (β΄ τόμος): Κύματα

Γνώμη προς θεματοδότη της πανελλαδικής εξέτασης Φυσικής 2024

Θέματα Φυσικής (α΄ τόμος): Ταλαντώσεις