Ηλεκτρικές δυναμικές γραμμές

 

Εδώ και καιρό ξαναδουλεύω παλιά μου κείμενα ώστε να γίνουν πιο άξια. 

Όποιοι φίλοι έχουν τα αντίστοιχα παλιά κείμενα ας τα διαγράψουν και ας βάλουν στη θέση τους τα καινούρια. Είναι σαφώς καλύτερα. Πιο σαφή και πληρέστερα.

Σήμερα, 11-8-2024, δίνω ανανεωμένο ένα κείμενο του 2009. Γράφτηκε τότε με αφορμή κάποια απλή (ποσοτική) λυκειακή άσκηση συναδέλφου πάνω στις ηλεκτρικές δυναμικές γραμμές.

 ................

......

- Υπάρχει έστω και ένας που θα διαβάσει 29 σελίδες για τις ηλεκτρικές δυναμικές γραμμές μέσα στον δεκαπενταύγουστο με τέτοια ζέστη;

Η διδασκαλία των δυναμικών γραμμών στο Σχολείο χρειάζεται 5-6 σειρές λόγια και γίνεται μέσα σε 4-5 λεπτά περίπου.

Γιατί έφαγες τόσο χρόνο με αυτές τις γραμμές;


- Για τρεις λόγους

α) Πάντα ελπίζω ότι θα βρεθεί έστω και ένας να διαβάσει τις δουλειές μου. Εξάλλου αυτή είναι η ελπίδα καθενός που κάνει μια εργασία. Η προσφορά στον "έστω και έναν".

Αυτό, το «έστω και ένα παιδί», δε στηρίζει και τον Δάσκαλο στην τάξη;


β) Είναι ανάγκη να συνειδητοποιήσουμε ότι ακόμη και οι 4-5 σειρές απλής Φυσικής που θα πει ο Δάσκαλος υποστηρίζονται από τρομερές ιδέες μεγάλων επιστημόνων, από βαριά μαθηματικά, από τεράστια εμπειρία αιώνων, από έμπνευση ταλαντούχων ανθρώπων.

Το να διδάξεις 4-5 σειρούλες Φυσική είναι τελικά κομμάτι μιας τεράστιας και βαριάς κληρονομιάς, είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση.


γ) Γράφοντας έμαθα πάρα πολλά. Πάντα όταν γράφω, είτε για να κάνω μια ομιλία, είτε για να φτιάξω ένα βιβλίο, είτε για δώσω μια εργασία κλπ, μαθαίνω πολλά. Γίνομαι καλύτερος.

Αυτή τη φορά για να γίνω καλύτερος αξιοποίησα ένα παλιό μου κείμενο.

.

.

Ηλεκτρικές δυναμικές γραμμές 

 

Σημείωση: 

Όπως είχα αναφέρει η εργασία μου πάνω στις δυναμικές γραμμές  "... γράφτηκε τότε (2009) με αφορμή κάποια απλή (ποσοτική) λυκειακή άσκηση συναδέλφου πάνω στις ηλεκτρικές δυναμικές γραμμές...."
.
Την όμορφη αυτή άσκηση, η οποία τελικά δεν είναι και τόσο ... απλή (ποσοτική) λυκειακή τουλάχιστον για τα σημερινά δεδομένα, μού την υπενθύμισε φίλος και την προσθέτω σε αυτή την παρουσίαση.
....
.
"Δύο σημειακά φορτία (+q1) και (-q2) είναι τοποθετημένα ακλόνητα στα σημεία Β και Γ της ευθείας χ΄χ. Το ευθύγραμμο τμήμα ΑΒ σχηματίζει με την χ΄χ γωνία θ ίση με 54 μοίρες ενώ το ευθύγραμμο τμήμα ΑΓ σχηματίζει με την χ΄χ γωνία φ ίση με 36 μοίρες. Αν στο σημείο Α τοποθετηθεί σημειακό φορτίο +q και αφεθεί ελεύθερο, τείνει να κινηθεί παράλληλα στην ευθεία χ΄χ. Να βρεθεί ο λόγος του αριθμού των δυναμικών γραμμών που (θα ζωγραφίσουμε να) ξεκινούν από το q1 προς τον αριθμό των δυναμικών γραμμών που καταλήγουν στο q2.
Δίνεται: ημ36=0,6 "
..........
.
[Τώρα που είδα την άσκηση σκέφτομαι ότι στην παρούσα εργασία μου για τις ηλεκτρικές δυναμικές γραμμές θα έπρεπε να είχα συμπεριλάβει
.
α) την παραπάνω άσκηση και τη λύση της
.
β) σχόλια πάνω στον αν μπορούμε ή όχι και γιατί να συνδέσουμε το πεδίο κεντρικής δύναμης (η λυκειακή της αισθητοποίηση γίνεται με το ελατήριο) με δυναμικές γραμμές ώστε να έχουμε αποτύπωση του πεδίου. Με άλλα λόγια αν μπορούμε να συνδέσουμε το "ελατήριο" με δυναμικές γραμμές. Ίσως το κάνω σε μια άλλη "έκδοση"]
.

 


 

Σχόλια

  1. "Γράφτηκε τότε με αφορμή κάποια απλή (ποσοτική) λυκειακή άσκηση συναδέλφου πάνω στις ηλεκτρικές δυναμικές γραμμές...."

    Η απλή (ποσοτική) λυκειακή άσκηση....

    "Δύο σημειακά φορτία (+q1) και (-q2) είναι τοποθετημένα ακλόνητα στα σημεία Β και Γ της ευθείας χ΄χ. Το ευθύγραμμο τμήμα ΑΒ σχηματίζει με την χ΄χ γωνία θ ίση με 54 μοίρες ενώ το ευθύγραμμο τμήμα ΑΓ σχηματίζει με την χ΄χ γωνία φ ίση με 36 μοίρες. Αν στο σημείο Α τοποθετηθεί σημειακό φορτίο +q και αφεθεί ελεύθερο, τείνει να κινηθεί παράλληλα στην ευθεία χ΄χ. Να βρεθεί ο λόγος του αριθμού των δυναμικών γραμμών που ξεκινούν από το q1 προς τον αριθμό των δυναμικών γραμμών που καταλήγουν στο q2.
    Δίνεται: ημ36=0,6 "

    Venceremos

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Θέματα Φυσικής (β΄ τόμος): Κύματα

Γνώμη προς θεματοδότη της πανελλαδικής εξέτασης Φυσικής 2024

Θέματα Φυσικής (α΄ τόμος): Ταλαντώσεις